معرفی 8 باید و نباید برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک منزلتان!

0
8958
تبلیغات

فضای محدود و کم کابینت ها، سطح باریک اُپِن یا پیشخوان، نبودن هیچ فضایی برای قرار دادن میز ناهارخوری و محیط دلگیر و کم نور، بخشی از مشکلات مهمی است که همه ما در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کوچک با آن روبرو هستیم. البته علاوه بر این مشکلات، محیط این آشپزخانه ها با کوچک ترین فعالیتی شلوغ و در هم ریخته می شود که کار و آشپزی کردن در آن را نیز برایمان دشوار و کلافه کننده می کند.

اما با توجه به تمام مسائل بالا، طراحان داخلی در این زمینه با ارائه نکات و ترفندهایی و تولید نظم دهنده ها و تجهیزات مخصوص به کمک ما آمده اند تا از فضای محدود آشپزخانمان به بیشترین شکل ممکن بتوانیم استفاده کنیم و آن را به درستی دکوراسیون کنیم.

بنابراین در این مطلب قصد دارم این نکات و تجهیزات خاص را در غالب 8 باید و نباید به شما عزیزان معرفی کنم تا بتوانید به کمک آن ها، آشپزخانه نقلی منزلتان را به صورت مناسب چیدمان و دکور کنید و فضای آن را بزرگ تر جلوه دهید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک


آن چه که در این مطلب می خوانید:

از چه باید و نبایدهایی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک خانمان، استفاده کنیم؟

1. باید از رویکرد سبک های مدرن و مینیمال در چیدمان آشپزخانه کوچکتان استفاده کنید!

2. باید داخل کابینت های آشپزخانه کوچک را اصولی چیدمان کنید!

3. نباید از سطح خالی دیوارها در دیزاین آشپزخانه کوچک غافل شوید!

4. باید با ترفندهایی به سطح روی اپن یا پیشخوان آشپزخانتان اضافه کنید!

5. نباید در دکوراسیون آشپزخانه کوچک از میزهای ناهار خوری معمولی استفاده کنید!

6. نباید دیوارها و کابینت ها را به رنگ تیره انتخاب کنید!

7. باید آشپزخانه کوچکتان را به صورت اصولی نورپردازی کنید!

8. باید کاشی های بین کابینتی را به صورت افقی و کفپوش آشپزخانه را موازی با ورودی آن نصب کنید!


از چه باید و نبایدهایی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک خانمان، استفاده کنیم؟

1. باید از رویکرد سبک های مدرن و مینیمال در چیدمان آشپزخانه کوچکتان استفاده کنید!

یکی از مهم ترین مواردی که در دکوراسیون و چیدمان آشپزخانه کوچک باید رعایت کنید، ایجاد فضایی مرتب و به دور از در هم ریختگی در آن است. در واقع هر چه فضای این نوع آشپزخانه ها شلوغ و بی نظم تر باشد، کوچک و دِلگیرتر جلوه می کند و آشپزی کردن را برایتان دشوار خواهد کرد.

پس برای ایجاد چنین فضایی باید از رویکرد سبک دکوراسیون مدرن و سبک مینیمال در آشپزخانتان استفاده کنید و تمام ظروف و وسایل آشپزی را با توجه به کاربردی که دارند، انتخاب کنید و عناصر و موارد غیر ضروری را کنار بگذارید. توجه داشته باشید که چنین کاری علاوه بر ایجاد محیطی مرتب، فضای کابینت و کشوها را نیز بیشتر می کند تا بتوانید تمامی وسایل مورد نیازتان را داخل آن ها بچینید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن با کابینت های سفید و قهوه ای که در آن رویکرد سبک مدرن و مینیمال به کار رفته است

2. باید داخل کابینت های آشپزخانه کوچک را اصولی چیدمان کنید!

همان طور که در بخش بالا اشاره کردم، آشپزخانه های کوچک باید محیط مرتبی داشته باشند، پس تا حد امکان باید سطح پیشخوان آن را خلوت نگه دارید و بیشتر ظروف و وسایل را داخل کابینت ها قرار دهید. اما سوال این جا است که چگونه می توانیم تمام ظرف ها را در فضای محدود و کمِ کابینت های آشپزخانه نقلیمان بچینیم؟

طبق مطلب چیدمان ظروف در کابینت، در پاسخ به سوال بالا باید بگویم که ابتدا تمام ظرف های غیر ضروری و کم کاربرد را شناسایی کنید و آن ها را در بخش دیگری از منزلتان و یا در کابینت هایی بالایی که دسترسی سختی دارند، قرار دهید.

سپس با خرید نظم دهنده ها و نصب اکسسوری های مخصوص تمام مواردِ پرکاربرد دیگر را در کابینت ها بچینید تا از حداکثر فضای آن ها بتوانید استفاده کنید.

نکته: شما می توانید مانند تصاویر زیر با خرید نظم دهنده های مخصوص، از فضای بدون استفاده بالا ظرف ها و سطح پشت درب کابینت ها برای چیدمان ظروف بیشتر استفاده کنید.

چیدمان اصولی داخل کابینت آشپزخانه کوچک که از استند طبقاتی، نگهدارنده مجله و جا ادویه پشت دری در آن استفاده شده است

<<  استفاده از استند طبقاتی داخلی کابینتی، نگهدارنده مجله و جا ادویه پشت دری در چیدمان ظروف >>

نکته: همچنین می توانید مانند نمونه های زیر، داخل کابینت های کنجی و یا آن هایی که عمق زیادی دارند، اکسسوری های چرخان و ریلی نصب کنید تا به داخل این کابینت ها به راحتی دسترسی داشته باشید.

چیدمان اصولی داخل کابینت آشپزخانه کوچک که برای در آن از اکسسوری چرخان و ریلی استفاده شده است

نکته: ناگفته نماند که در قسمت پاخور (فاصله بین کابینت و کف آشپزخانه) نیز می توانید کشوهای مخصوصی نصب کنید و در آن ها برخی ظروف کم کاربرد را قرار دهید تا از فضای کوچک آشپزخانتان به خوبی استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک که برای استفاده بهتر از فضا، در قسمت پاخور کابینت های آن، کشوهای مخصوص نصب شده است

3. نباید از سطح خالی دیوارها در دیزاین آشپزخانه کوچک غافل شوید!

در دیزاین آشپزخانه های کوچک، باید از هر فرصتی برای قرار دادن وسایل و ابزار آشپزی استفاده کنید تا به تمام آن ها دسترسی آسانی داشته باشید. پس با این تعریف پیشنهاد می کنم که روی سطح خالی برخی از دیوارهایی که کابینت کاری نشده اند، پگ بورد، قفسه های باز و یا آهنربا و میله نصب کنید و وسایلتان را در آن ها چیدمان کنید. به نمونه های زیر توجه کنید:

دکوراسیون آشپزخانه کوچک مدرن با کابینت های سفید که از پگ بورد برای آویزان کردن وسایل آشپزی در آن استفاده شده است

همان طور که در تصویر بالا مشاهده کردید، شما می توانید روی دیوار آشپزخانه منزلتان پگ بورد نصب کنید و از آن برخی وسایل آشپزی پرکاربردتان را آویزان کنید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک که برای چیدمان دکوریجات و وسائل تزئینی، روی دیوار آن قفسه کنجی و پگ بورد نصب شده است

همچنین می توانید مانند آشپزخانه بالا، کنج دیوارها و یا دیوار بالا یخچال قفسه نصب کنید و دکوریجات و ظرف های زیبایتان را در آن ها بچینید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک مدرن با کابینت و اپن استیل که وسایل آشپزی آن از میله بالای اجاق گاز آویزان شده اند

استفاده از آهنربا برای آویزان کردن چاقو و وسایل آشپزی فلزی در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کوچک

اما راه خلاقانه دیگر برای دکوراسیون آشپزخانه کوچک، نصب آهنربا یا میله نزدیک اجاق گاز است که از آن می توانید برای آویزان کردن وسایل آشپزی و ظروف ادویه استفاده کنید.

نکته: استفاده از ترفندهای بالا نباید آشپزخانه منزلتان را شلوغ و بی نظم نشان دهد، بنابراین پیشنهاد می کنم تنها یکی از آن ها را برای دکوراسیون و چیدمان ظروف انتخاب کنید.

4. باید با ترفندهایی به سطح روی اپن یا پیشخوان آشپزخانتان اضافه کنید!

بعد از فضای کم کابینت ها، این سطح محدود و باریک اپن یا پیشخوان است که کار کردن در آشپزخانه های کوچک را برایمان دشوار می کند. در واقع اندازه پیشخوان این آشپزخانه ها هنگام آشپزی، فضای کافی و مناسبی را برای قرار دادن وسایل مورد نیازمان ایجاد نمی کند و به سرعت سطح آن پُر و در هم ریخته می شود.

اما برای حل این مشکل، همان طور که در بخش های بالاتر اشاره کردم، ابتدا باید تا حد امکان روی آن وسیله و دکوری غیر ضروری قرار ندهید تا هنگام آشپزی کردن دست و پاگیر نشوند. سپس می توانید با استفاده از تخته خردکن مخصوص سینک، میز کشویی آشپزخانه و جزیره ثابت یا متحرک به سطح پیشخوان آشپزخانتان اضافه کنید تا کارهایتان را آسان تر انجام دهید.

آشپزخانه کوچکی که برای اضافه کردن به سطح اپن یا پیشخوان آن، از تخته خردکن مخصوص سینک در آن استفاده شده است

استفاده از تخته خردکن کشویی در دکوراسیون آشپزخانه کوچک که به سطح اپن یا پیشخوان آن اضافه کرده است

نکته: استفاده کردن یا نکردن از جزیره در دکوراسیون آشپزخانه کوچک، کاملا به فضای رفت و آمدی که در اختیار دارید، بستگی دارد. در این حالت اگر سطح خالی کف آشپزخانه منزلتان، عرضی کمتر از 2.4 متر و طولی کمتر از 3.6 متر دارد، بهتر است که از جزیره ثابت در آن استفاده نکنید تا در رفت و آمد مشکلی نداشته باشید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن با کابینت های سفید که در مرکز آن جزیره ثابت برای اضافه کردن به سطح اپن نصب شده است

نکته: در آشپزخانه کوچک به جای جزیره ثابت، از جزیره های متحرک نیز می توانید استفاده کنید که معمولا ابعاد کوچک تری دارند و می توانید آن را با توجه به نیازتان جا به جا کنید.

استفاده از جزیره متحرک در دکوراسیون آشپزخانه کوچک که به سطح پیشخوان آن اضافه می کند

5. نباید در دکوراسیون آشپزخانه کوچک از میزهای ناهار خوری معمولی استفاده کنید!

مطمئنا یکی از بدیهیات در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه های کوچک، به کار نبردنِ میزهای ناهار خوری معمولی در آن ها است. در این حالت به جای میزهای معمولی باید مانند نمونه های زیر، میزهای تاشو و یا میزهای ناهارخوری کشویی تهیه کنید تا فضای کم آشپزخانتان را اشغال نکنند.

استفاده از میز ناهارخوری تاشو به جای نوع معمولی در چیدمان و دکوراسیون آشپزخانه کوچک

دکوراسیون آشپزخانه کوچک که در آن به جای میز ناهارخوری معمولی، از میز کشویی استفاده شده است

نکته: البته ناگفته نماند به غیر از میزهای تاشو و کشویی، پیشخوان آشپزخانه نیز جایگزین مناسبی برای میزهای ناهار خوری می باشد که می توانید برای سرو غذا روی آن، از صندلی مخصوص اپن و پیشخوان استفاده کنید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و نقلی که پیشخوان آن با صندلی های مخصوص اپن، تبدیل به میز ناهار خوری شده است

6. نباید دیوارها و کابینت ها را به رنگ تیره انتخاب کنید!

همان طور که می دانید رنگ های تیره، فضا را دلگیر و کوچک جلوه می دهند. بنابراین برای دلباز و بزرگ تر به نظر رسیدن آشپزخانه کوچکتان، باید رنگ دیوارها و کابینت های آن را به رنگ روشن انتخاب کنید. همچنین طراحان داخلی پیشنهاد می کنند که رنگ دیوار و کابینت ها مشابه به هم باشند تا آشپزخانه منزلتان فضایی یکپارچه و بزرگ تر داشته باشد.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن که برای بزرگ تر جلوه دادن فضا، رنگ دیوارها و کابینت روشن و مشابه انتخاب شده است

نکته: جدا از رنگ روشن کابینت ها، بهتر است آن ها را از جنس هایگلاس انتخاب کنید تا سطح بازتاب دهنده آن ها فضای آشپزخانه را دلبازتر کند.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن با کابینت های قهوه ای که برای دلبازتر کردن فضا، از کابینت های هایگلاس در آن استفاده شده است

نکته: برای اینکه آشپزخانتان جلوه ای یکپارچه و یک دست داشته باشد و بزرگ تر به نظر برسد، بهتر است محل قرار گیری برخی وسایل مانند ماکروفر و لباس شویی را نیز کابینت کاری کنید.

7. باید آشپزخانه کوچکتان را به صورت اصولی نورپردازی کنید!

اما بعد از رنگ، نور عاملی است که در کوچک یا بزرگ تر جلوه دادن یک فضا بسیار تاثیر دارد. پس در قدم اول برای اینکه به آشپزخانه کوچکتان نور خورشید مناسبی وارد شود و دلبازتر شود، پنجره آن را با پرده کرکره ای و یا پرده حریر روشن بپوشانید.

سپس برای تامین نور محیطی آن به جای آویز، از چراغ های سقفی توکار استفاده کنید، چرا که آویزها فضای زیادی را در بر میگیرند و آشپزخانتان را کوچک تر می کنند.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن با کابینت های سفید که به جای آویز، در آن چراغ سقفی توکار به کار رفته است

در قدم آخر نیز برای اینکه آشپزخانتان را به صورت اصولی نورپردازی کرده باشید، زیر کابینت های بالایی، ال ای دی نواری نصب کنید تا علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و با ظرافت، روی پیشخوان را برای انجام دادن راحت تر کارها، نورپردازی کرده باشید.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک و مدرن با کاشی بین کابینتی سنگ مرمر، که زیر کابینت آن ال ای دی نواری نصب شده است

8. باید کاشی های بین کابینتی را به صورت افقی و کفپوش آشپزخانه را موازی با ورودی آن نصب کنید!

جالب است بدانید که یکی از ترفندهای دکوراتورها برای بزرگ تر نشان دادن آشپزخانه های کوچک، نصب کاشی های بین کابینتی به صورت افقی است. زیرا خطوط افقی این کاشی ها باعث می شود که دیوار آشپزخانتان عریض تر از آن چه که هست به نظر برسد.

دکوراسیون آشپزخانه کوچک که برای عریض تر نشان دادن دیوار، کاشی های بین کابینتی آن به صورت افقی نصب شده است

همچنین آن ها پیشنهاد می کنند که سرامیک یا پارکت کف آشپزخانه را نیز موازی با ورودی آن نصب کنید تا به بزرگ تر جلوه دادن سطح آشپزخانه کمک کند.

نتیجه گیری…

همان طور که مطالعه کردید، می توان با رعایت نکات و با استفاده از تجیهزات و نظم دهنده های مخصوص در طراحی داخلی آشپزخانه کوچک، محیط آن را منظم و مرتب نگه داشت و فضای آن را بزرگ تر جلوه داد، بنابراین از این باید و نبایدها کمک بگیرید و آشپزخانه منزلتان را دکور کنید.

همچنین اگر سوالی در مورد این مطلب دارید، می توانید آن را از طریق بخش تماس با ما و یا اینستاگرام مدیا دکور، با من در میان بگذارید.

توجه: تمامی مطالب این سایت برگرفته از دانش طراحان و دکوراتور های داخلی مدیا دکور می باشد و هرگونه کپی نوشته ها بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

گردآورنده و نویسنده: تحریریه سایت مدیا دکور

تاریخ انتشار: 09-10-1398 (30-12-2019)


مطالب مرتبط:

10 ترفند برای فنگ شویی آشپزخانه

کابینت مدرن چیست؟ 7 ویژگی که باید در مورد کابینت های مدرن بدانید!

تزیین دیوار آشپزخانه – 5 ایده بینظیر برای دیزاین دیوار آشپزخانه!

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید