در قسمت اول با معماری شش ساختمان مهم و برجسته ای که فرانک گری طراحی کرده است آشنا شدیم. همان طور که دیدید، استفاده از اشکال هندسی نامنظم، منحنی ها و پیچیدگی ها در طراحی نمای خارجی، معماری آن ساختمان ها را کاملا منحصر به فرد کرده است که نمونه آن ها را به ندرت در دیگر ساختمان ها دیده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با معماری هفت بنای دیگر از فرانک گری آشنا شویم.
ساختمان شماره هفت که توسط فرانک گری طراحی شده است: گالری هنر اونتاریو در تورنتو کانادا
گالری هنر اونتاریو یکی از بزرگ ترین گالری های آمریکای شمالی است که بیش از 80 هزار اثر هنری در آن قرار دارد. از سال 1974، چهار بار بازسازی به روی این ساختمان انجام گرفته است و فضای آن را وسعت داده اند. عیار و شاهکار طراحی فرانک گری در این ساختمان، در نحوه اتصال فضای شهری به داخل گالری مشخص است. به کار بردن پلکان های مدور در فضای داخلی و استفاده گسترده و وسیع از شیشه در نمای خارجی که در طول روز باعث می شود فضای داخلی با نور طبیعی روشن شود، از ویژگی های خاص معماری فرانک گری در این ساختمان است.
ساختمان شماره هشت که توسط فرانک گری طراحی شده است: مرکز هنرهای نمایشی ریچارد فیشر در نیویورک
نیویورکی ها مرکز هنری ریچارد فیشر را بهترین سالن کنسرت نیویورک می دانند. انرژی مورد نیاز برای استفاده از سیستم های حرارتی و تهویه هوا این ساختمان کاملا از منبع انرژی زمین گرمایی تامین می شود که باعث شده است این ساختمان مطابق با استانداردهای زیست محیطی، از هیچ گونه سوخت فسیلی استفاده نکند. پروژه ساخت مرکز هنرهای نمایشی ریچارد فیشر سه سال طول کشید و سر انجام در سال 2003 افتتاح شد. فرانک گری طراحی این ساختمان را با همکاری متخصص آکوستیک یاسوهیسا تویوتا انجام داده است. نمای خارجی جلو ساختمان را می توان اینگونه تفسیر کرد که یک ماسک نمایشی چهره ساختمان اصلی را پوشانده است و استفاده از اشکال انتزاعی در معماری آن، ویژگی مشترکی است که در طراحی اغلب ساختمان های فرانک گری دیده می شود.
ساختمان شماره نه که توسط فرانک گری طراحی شده است: موزه فرهنگ هنر موسیقی پاپ در سیاتل
فرانک گری در هنگام طراحی موزه فرهنگ هنر موسیقی پاپ سیاتل، از آلات موسیقی الهام گرفته است. او تعدادی گیتار الکتریکی خریداری و آن ها را به قطعات کوچک تر تقسیم کرد، سپس طراحی بخش هایی از ساختمان را با توجه به این قطعات انجام داد. این موزه به خاطر طراحی مدرن فرانک گری بسیار شناخته شده است و سالانه از صدها آثار هنری و رویدادهای فرهنگی میزبانی می کند. در بنای این ساختمان بیش از 21 هزار پوشش آلومینیومی و استنلس استیل استفاده شده است.
ساختمان شماره ده که توسط فرانک گری طراحی شده است: کلینیک لو روو در لاس وگاس
کلینیک درمانی و مرکز پژوهشی لو روو در مرکز شهر لاس وگاس واقع شده است و شامل 13 اتاق آزمایش، دفاتر مخصوص برای پزشکان و پژوهشگران، موزه و سالن اجتماعات است. در مورد طراحی مرکز لو روو فرانک گری می گوید: ” من ساختمانی طراحی کردم که مردم از آن بازدید کنند و در آن به گفت و گو به پردازند و با کمک متخصصان، بیماری های مغز و اعصاب را در این ساختمان درمان کنیم.”
ساختمان شماره یازده که توسط فرانک گری طراحی شده است: برج بیکمن در نیویورک
برج بیکمن دارای 899 واحد مسکونی و همین طور دارای یک مدرسه، مرکز درمانی، فضای فروشگاهی و پارکینگ در پایین ترین طبقات است. این ساختمان 76 طبقه در زمان تکمیل خود بلندترین ساختمان نیویورک بود. نمای خارجی این ساختمان موج دار است و از استنلس استیل ساخته شده است که طراحی منحصر به فرد آن توسط فرانک گری، توجه همه جهان را به خود جلب کرده و نیز جوایز مهمی را برنده شده است.
ساختمان شماره دوازده که توسط فرانک گری طراحی شده است: خانه رقصان در پاراک
طراحی فرانک گری با همکاری ولادو میلونیک، معمار کروات، برای ساخت خانه رقصان که در نزدیکی رودخانه ولتاوا قرار دارد، در سال 1996 انجام شد. معماری مدرن این ساختمان در آن زمان باعث بحث و جدال های زیادی شد. به این علت که خانه رقصان در بین خانه هایی تاریخی که به سبک آرت نوو ساخته شده بودند، قرار دارد و با این سبک معماری هیچ مطابقتی ندارد. با این حال رئیس جمهور وقت جمهوری چک، هاول، از این پروژه به امید اینکه این ساختمان به مرکز فعالیت های فرهنگی تبدیل شود، حمایت کرد که هم اکنون نیز اینگونه است. ما در مطلبی دیگر به صورت جداگانه تاریخچه و معماری خانه رقصان را مورد تحلیل قرار داده ایم، که می توانید آن را در لینک زیر مطالعه کنید.
مطلب مرتبط: خانه رقصان و هر آنچه که در مورد معماری عجیب و تاریخچه آن باید بدانید!
ساختمان شماره سیزده که توسط فرانک گری طراحی شده است:: موزه گوگنهایم بیلبائو اسپانیا
این موزه که یکی از طراحی های برجسته و معروف فرانک گری است که در کناره رودخانه نرویون در بیلبائو ساخته شده است. این مجموعه بزرگ با معماری خاص و منحصر به فرد، نه تنها روش معماری و طرز تفکر مردم نسبت به موزه ها را تغییر داد، بلکه باعث رشد زیاد وضعیت اقتصادی شهر بیلبائو هم شده است. در حقیقت پدیده تحولی شهری بیلبائو بعد از ساخت این موزه شکل گرفت که با عنوان اثر بیلبائو هم شناخته می شود.
مطلب مرتبط: موزه گوگنهایم، اثری از فرانک گری که اقتصاد شهر بیلبائو را متحول کرد!
مطالب مرتبط:
لوکوربوزیه و 12 درس معماری مدرن که می توان از او یاد گرفت – قسمت اول