لوکوربوزیه و 12 درس معماری مدرن که میتوان از او یاد گرفت – قسمت اول

0
600

لوکوربوزیه، معمار و طراح داخلی سوئیسی، یکی از پیشگامان معماری مدرن بود. او بعد از طراحی ساختمانی در پاریس، پنج اصل مهم برای معماری مدرن ساختمان ها را معرفی کرد. یکی از متخصصان معماری عصر حاضر، الکسا هاتز، در دو بازدیدی که از این ساختمان داشت، با توجه به این پنج اصل، 12 نکته و ایده کاربردی که می توان از معماری آن یاد گرفت را، ارائه داده است که در ادامه آن ها را برای شما عزیزان، شرح خواهیم داد.

لوکوربوزیه

ساختمانی که لوکوربوزیه با رعایت اصول پنجگانه معماری مدرن، آن را طراحی کرده است

 الکسا هاتز در سفری که به پاریس داشته است به همراه یکی از دوستانش از ساختمان Maison La Roche بازدید می کند. این ساختمان با معماری لوکوربوزیه و پیر جانرت در بین سال های 1923 تا 1925 برای یکی از گردآورنده های آثار هنری سوئیسی ساخته شده است. ساختمان Maison La Roche پروژه ایست که لوکوربوزیه نظریه های معماری زیادی را نسبت به آن ارائه داد که مدتی بعد از ساخت آن، این نظریه ها را با عنوان “پنج اصل برای معماری مدرن” معرفی کرد. این پنج اصل شامل نمای خارجی آزاد، طراحی پلان آزاد، پنجره های افقی، سقف سبز و پیلوتی ها است. در سفر دیگری که هاتز سال ها بعد به پاریس داشت، برای بار دوم از این ساختمان دیدن کرد که نتیجه این بازدید 12 نکته و درس مهم از معماری لوکوربوزیه است که همچنان استفاده از آن ها در معماری کاربرد دارد.

لوکوربوزیه<< ساختمان Maison La Roche در پاریس >>

1. درس اول از معماری لوکوربوزیه: امکان استفاده از نمای خارجی آزاد را بررسی کنید

لوکوربوزیه در “پنج اصل برای معماری مدرن”  نمای خارجی آزاد را اینگونه تعریف می کند که نمای خارجی، پوششی سبک است از دیوارها و پنجره هایی که به روی ستون های بتنی مقاوم شده ساختمان، ساخته می شوند. اما او چگونگی استفاده از پنجره در نمای خارجی ساختمان را، در اصل دیگری با عنوان “استفاده از پنجره افقی” توضیح می دهد. این اصل می گوید که به جای استفاده از پنجره های عمودی و باریک، از پنجره های طویل افقی که بدون قطعی از یک سمت نما به سمت دیگر کشیده شده است، استفاده کنید.

لوکوربوزیه

2. درس دوم از معماری لوکوربوزیه: همیشه مکانی برای باغچه در ساختمان در نظر بگیرید

یکی دیگر از اصول پنچگانه معماری مدرن لوکوربوزیه، پیلوتی ها یا استفاده از ستون های باریک است که ساختمان به روی آن ها استوار است و باعث ایجاد فضای آزاد در زیر آن می شود. مزیت استفاده از این نوع ستون ها این است که بازدیدکنندگان آزادانه می توانند در این فضا حرکت کنند و معمار نیز می تواند مکان مخصوصی برای باغچه در زیر ساختمان طراحی کند. همان طور که در عکس های زیر می بینید، باغچه این ساختمان از مسیرهای سنگ ریزه ای ساخته شده و برای بستر چمنی آن چهارچوب فلزی در نظر گرفته شده است.

لوکوربوزیه

لوکوربوزیه

3. درس سوم از معماری لوکوربوزیه: از فضای خالی استفاده کنید

لوکوربوزیه در طراحی ورودی این ساختمان ترجیح داده است به جای راهروهای بزرگ سنتی و قدیمی، از ورودی جعبه ای شکل که عمده فضای آن خالی است، استفاده کند. مقصود از قرار دادن راه پله در گوشه این فضا، خلق معماری گردشگاهی است تا حس کنجکاوی بازدید کنندگان را برانگیزد و آن ها را به مسیر درست هدایت کند.

لوکوربوزیه

4. درس چهارم از معماری لوکوربوزیه: پالت رنگی را با استفاده از طیف های مختلف هر رنگ ایجاد کنید

پالت رنگی این خانه از 17 رنگ تشکیل شده است که شامل طیف های مختلف رنگ های خاکستری، آبی، سبز، حنایی و قهوه ای می باشد. لوکوربوزیه از این رنگ ها به تکرار در سراسر خانه استفاده کرده است. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا استفاده از این تعداد رنگ باعث آشفتگی در دیدن نمی شود؟ پاسخ این سوال منفی است، زیرا به صورت ناباورانه این رنگ ها در کنار هم هارمونی به وجود آورده اند که علت آن این است که لوکوربوزیه به صورت هوشمندانه از طیف های مختلف هر رنگ در این پالت استفاده کرده است. برای مثال 5 طیف مختلف رنگ حنایی در این پالت رنگی وجود دارد.

لوکوربوزیه

5. درس پنجم از معماری لوکوربوزیه: در طراحی پلان آزاد، آکوستیک را در نظر بگیرید

گالری هنری این ساختمان برای حل مشکلاتی در سال 1928 توسط لوکوربوزیه و شارلوت پریاند، بازسازی شد که یکی از این مشکلات معماری داخلی آن، آکوستیک بود. در زمان طراحی این گالری هنری در سال 1923، معماران در طراحی خود آکوستیک فضا را در نظر نگرفته بودند. به صورتی که کف زمین از پارکت ساخته شده بود و هیچ گونه اسباب و وسیله ای را نیز به روی آن قرار نداده بودند. برای حل مشکل، آن ها زمین را با فرش صورتی لاستیکی و کاشی سنگی سیاه رنگ پوشاندند. در زیر سطح شیبدار قفسه کتاب و شلف کوتاه و در سالن، میزی با سنگ مرمر سیاه، صندلی های فلزی و نیمکت قرار دادند.

لوکوربوزیه<< گالری آثار هنری در Maison La Roche >>

6. درس ششم از معماری لوکوربوزیه: از معماری گردشگاهی در طراحی خود استفاده کنید

چهار سال بعد از ساخت این ساختمان،در سال 1929، لوکوربوزیه یک روش طراحی به نام معماری گردشگاهی را معرفی کرد که اولین بار این ایده را در همین ساختمان اجرا کرده بود. او ایده معماری گردشگاهی را از معماری سنتی عربی الهام گرفته است. فضایی که هر کسی در آن قدم بگذارد از طراحی آن به وجد می آید و شروع به تحسین کردن آن می کند. برای ساختمان Maison La Roche، لوکوربوزیه بازدیدکنندگان را به مسیر از پیش تعیین شده ای هدایت می کند. مسیری که با استفاده از نور، راه پله ها را روشن می کند و با استفاده از سایه بازدیدکنندگان را به مسیر درست هدایت می کند. مقصود از به کار بردن سطح شیبدار در گالری هنری این است که به بازدید کنندگان اجازه بدهد، فضا و آثار هنری را در ارتفاع های مختلفی ببینند.

Maison La Roche

در مورد استفاده از سطح شیبدار به جای راه پله، لوکوربوزیه نوشته است:” ما به آرامی و قدم به قدم از سطح شیب دار بالا می رویم، این حس کاملا با حس بالا رفتن از راه پله متفاوت است. راه پله طبقه ها را از هم جدا می کند و سطح شیبدار آن ها را بهم مربوط میکند.”


در لینک زیر، شش درس باقی مانده ذیگر را بررسی خواهیم کرد تا به صورت کامل با اصولی که لوکوربوزیه در رابطه با معماری مدرن ارائه کرده است، آشنا شویم:

– لوکوربوزیه و 12 درس معماری مدرن که می توان از او یاد گرفت – قسمت دوم

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید