کاغذ دیواری از قرن 16 میلادی تا همین امروز، یکی از ابزارهای مهم و پرفروش دکوراسیون داخلی بوده است. برخی از افرادی که قصد نصب کاغذ دیواری در منزل یا محیط کاری و اداری خود را دارند، این سوال را مطرح میکنند که آیا کاغذ دیواری از مد افتاده؟ در این مقاله تصمیم داریم از جوانب مختلف، به این سوال پاسخ دهیم. اگر شما هم به نصب کاغذ دیواری در محیط مورد نظر خود علاقه دارید، پیشنهاد میشود که چند دقیقه زمان بگذارید و تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.
کاغذ دیواری از مد افتاده؟ پاسخ: بستگی دارد!
برخی از افراد، با در نظر گرفتن پیشینه طولانی کاغذ دیواری و عمر 500 ساله این محصول محبوب و دوستداشتنی، این سوال را مطرح میکنند که آیا کاغذ دیواری از مد افتاده و دارد سالهای آخر عمر خود را طی میکند؟ بسیاری از کارشناسان و متخصصان دکوراسیون داخلی در پاسخ به این سوال میگویند که همه چیز به طرح و مدل کاغذ دیواری بستگی دارد.
در واقع صنعت کاغذ دیواری از قرن 16 میلادی وارد اروپا شد. این صنعت در ابتدا فقط در خدمت خانوادههای سلطنتی و اشرافی بود؛ ولی پس از چند سال، وارد منزل افراد عادی جامعه شد و به تدریج، مردم کشورها و قارههای مختلف جهان، میزبان این کالای دوستداشتنی در منازل خود شدند.
اگر نقاشیهای کلاسیکی که از منازل و افراد بورژوا و اشرافمنش قرنهای 18 و 19 میلادی کشیده شده است را ببینید، متوجه مدل کاغذ دیواریهای آن دوران میشوید. شاید امروزه، اثری از کاغذ دیواریهای آن دوران باقی نمانده باشد، ولی امروزه شاهد عرضه طرحهای جدید، خاص و جذابی هستیم که باعث زنده ماندن صنعت کاغذ دیواری در جوامع مدرن شده است.
در واقع زیبایی و تنوعی که در طرحهای جدید و بهروز کاغذ دیواری مشاهده میشود، بهگونهای است که با علایق و سلایق مردمان امروزی سازگار است و به همین دلیل بسیاری از افراد، تمایل دارند که از کاغذ دیواری و پوستر دیواری در منزل خود استفاده کنند.
تنوع در طرح و مدلهای کاغذی دیواری؛ عامل جاودانه شدن این کالا در بین مردم
آیا کاغذ دیواریهای 20 سال گذشته را به خاطر دارید؟ در آن سالها، کاغذ دیواریها، حاوی طرح و نقشی ساده مثل گل بودند که به طور مداوم تکرار میشد؛ ولی امروزه اکثر افراد، از کاغذ دیواریهای سهبعدی و پوستر دیواری در منازل و محیطهای کاغذ دیواری استفاده میکنند. پوستر دیواری، همان کاغذ دیواری است که در آن یک طرح واحد مثل ساختمان، گل، طبیعت، سنگ و غیره بهکاررفته است و هیچگونه تکراری در تصویر آن مشاهده نمیشود.
کارشناسان و متخصصان طراحی و تولید کاغذ دیواری، با گذر زمان به این نتیجه رسیدند که باید طرحها و مدلهای کاغذ دیواری را بهروزرسانی کنند و این طرحها را با سلایق و علایق افراد مختلف وفق دهند. سازگاری کاغذ دیواری با علایق مختلف، باعث عرضه طرحها و مدلهای مختلف به بازار شده است و امروزه شاهد حضور طیف گستردهای از کاغذ دیواری و پوستر دیواری در بازار هستیم.
تا وقتی امکان چاپ سفارشی کاغذ دیواری وجود دارد، کاغذ دیواری از مد نمیفتد!
یکی از قابلیتهایی که در چند سال گذشته به صنعت کاغذ دیواری و پوستر دیواری اضافه شده و به این صنعت، نیرو و توان مضاعفی بخشیده، امکان چاپ سفارشی کاغذ دیواری است. مشتریان در حال حاضر میتوانند تصویر یا طرح دلخواه خود را به کارشناسان کاغذ دیواری و پوستر دیواری بسپارند و کارشناسان هم آن را روی جنس کاغذ دیواری مورد نظر مشتری چاپ میکنند.
خوشبختانه فناوری تولیدکاغذ دیواری و پوستر دیواری، سالهاست که وارد ایران شده است و برخی از کسب و کارهای فروش کاغذ دیواری، از این فناوری برای چاپ کاغذ دیواری دلخواه مشتریان استفاده میکنند. مشتریان برای سفارش چاپ فوری کاغذ دیواری و پوستر دیواری با عکس و طرح دلخواه ، کافی است ابعاد دیوار مورد نظر و طرح دلخواه خود را به کارشناسان بسپارند تا فرایند تولید کاغذ دیواری، انجام شود.
کاغذ دیواری، جایگزین و مکمل مطلوب و مقرون به صرفهای برای نقاشی ساختمان است
در گذشته صنعت کاغذ دیواری و نقاشی ساختمان، رقابت شدید و تنگاتنگی با هم داشتند. بعضی خانوادهها و مدیران، کاغذ دیواری را میپسندیدند و برخی دیگر، نقاشی ساختمان را ترجیح میدادند؛ ولی امروزه مزایا و محاسن صنعت کاغذ دیواری، بسیاری از خانوادهها را به سمت استفاده از کاغذ دیواری و پوستر سوق داده است. بعضی خانوادهها هم دیوارهای اصلی منزل خود مثل دیوار پشت تلویزیون را با کاغذ دیواری و سایر دیوارها را با رنگآمیزی و نقاشی، زیبا میکنند. انتخاب بین کاغذ دیواری و پوستر دیواری، به سلیقه و علاقه خانواده یا مدیران بستگی دارد.
در صورت انتخاب نقاشی و رنگآمیزی، ممکن است به زمان و هزینه بالاتری برای زیباسازی منزل نیاز باشد. از طرفی صنعت نقاشی، نمیتواند تنوع و طرح خاصی در کار خود ایجاد کند و تنها کاری که توان انجام آن را دارد، تغییر در رنگ دیوار است. صنعت پوستر دیواری، کلی طرح و رنگ متنوع در اختیار علاقمندان خود قرار میدهد. با وجود کاغذ دیواری ساده، بسیاری از خانوادهها به جای نقاشی و رنگآمیزی برخی از دیوارها، کاغذ دیواری ساده روی اینگونه دیوارها نصب میکنند. از طرفی هزینه و زمان نصب کاغذ دیواری، کمتر از نقاشی ساختمان است.
خلاقیت در ست کردن لوازم منزل؛ یکی از رازهای جاودانگی صنعت کاغذ دیواری
یکی از رازهای مهم جاودانگی صنعت کاغذ دیواری، قابلیت ست کردن این دیوارپوشها با سایر لوازم منزل است. به عنوان مثال اگر خانوادهها یا مدیران بخواهند از مبلمانی با رنگ خاص در شرکت خود استفاده کنند، امکان خرید یک کاغذ دیواری که با رنگ این مبلمان ست و هماهنگ باشد، وجود دارد.
در گذشته طرحها، مدلها و رنگهای کاغذ دیواری محدود بود و دست کارشناسان دکوراسیون داخلی برای طراحی منزل یا شرکتها با رنگ و طرح دلخواه، باز نبود؛ ولی امروزه امکان چاپ کاغذ دیواری با طرح دلخواه باعث شده است که کارشناسان دکوراسیون داخلی بتوانند با رنگ و طرح دلخواه خود خانهها را تزئین کنند.
ترندهای جدید کاغذ دیواری و پوستر دیواری؛ پرطرفدارتر از همه طرحها
در حال حاضر کاغذ دیواریهای جذاب و متنوعی به بازار عرضه شده است. مطالعاتی که در زمینه خرید کاغذ دیواری صورت گرفته است، نشان میدهد که فروش این طرحها، خیلی بهتر از طرحهای گذشته بوده است. در ادامه به چند مورد از طرحهای جدید، پرطرفدار و پرفروش کاغذ دیواری اشاره شده است:
- کاغذ دیواری سه بعدی: یکی از جذابترین و پرطرفدارترین طرحهای کاغذ دیواری در سالهای اخیر و سال 2023، کاغذ دیواری سهبعدی است. این مدل با تنوع طرحهای خود، جذاب و عمق خاصی به منزل میبخشد و باعث میشود که منزل، بزرگتر و جذابتر به نظر برسد.
- پوستر دیواری طبیعت: کاغذ دیواری طرح طبیعت، یکی از جذابترین طرحهای کاغذ دیواری است که بسیاری از خانوادهها، به عنوان کاغذ دیواری پشت تلویزیون از آن استفاده میکنند. این مدل برای استفاده در اتاق خواب هم مناسب و کارآمد است و طراوت، زیبایی و شادابی طبیعت را به اهالی منزل القا میکند.
- کاغذ دیواری طرح سنگ: یکی دیگر از طرحهای جدید کاغذ دیواری که فروش بالایی داشته و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته، کاغذ دیواری طرح سنگ است. این طرح، جذابیت منحصر به فردی دارد و بسیاری از خانوادهها و مدیران شرکتها از این طرح برای زیباسازی محیط خود استفاده میکنند.
هزینه منطقی؛ عاملی که بسیاری از افراد را به استفاده از کاغذ دیواری سوق داده است
وقتی صحبت از استفاده از کاغذ دیواری و پوستر دیواری به میان میآید، نمیتواند از قیمت منطقی و مناسب این دیوارپوش گذشت. در ابتدا، قیمت کاغذ دیواری واقعاً بالا بود و بسیاری از خانوادهها، توان کافی برای استفاده از این دیوارپوش را نداشتند؛ ولی خوشبختانه امروزه شاهد عرضه و خرید اینترنتی انواع کاغذ دیواری به روز و ارزان قیمت هستیم و بسیاری از خانوادهها و مدیران شرکتها با در نظر گرفتن این قیمت مناسب، استفاده از کاغذ دیواری را به نقاشی و رنگآمیزی ساختمان ترجیح میدهند.
فروش آنلاین؛ عامل افزایش قدرت صنعت کاغذ دیواری
فروش آنلاین، یکی از عواملی است که نقش مهمی در افزایش فروش کاغذ دیواری و پوستر دیواری ایفا کرده است. شاید افراد، نتوانند در همه شهرها و مناطق کشور، کاغذ دیواری دلخواه خود را خریداری کنند؛ ولی عرضه کاغذ دیواری در سایتها و فروشگاههای آنلاین، کلیه محدودیتهای زمانی و مکانی را کنار زده و باعث دسترسی همه افراد در سراسر کشور به خرید پوستر دیواری ارزان شده است.
پیشبینی بزرگان صنعت دکوراسیون داخلی از آینده کاغذ دیواری
طبق نظرسنجیهایی که از متخصصان و کارشناسان باتجربه دکوراسیون داخلی صورت گرفته است، صنعت کاغذ دیواری در ابتدای مسیر خود قرار دارد و در سالهای آینده میزبان منازل و محیطهای کاری بیشتری خواهد شد. مطالعات نشان میدهد که ارزش بازار جهانی کاغذ دیواری در سال 2022، حدود 1.73 میلیارد دلار بوده است و تا سال 2030، به حدود 2.44 میلیارد دلار میرسد. در واقع، صنعت کاغذ دیواری و پوستر دیواری، در سالهای آتی به شکل چشمگیری رشد خواهد کرد.
در این مقاله تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا کاغذ دیواری از مد افتاده است؟ با بررسی جوانب مختلف و آمار و ارقامی که در این زمینه وجود دارد، به این نتیجه رسیدیم که کاغذ دیواری، به هیچ وجه از مد نیفتاده و هر روز شاهد عرضه طرحها و مدلهای جدید کاغذ دیواری و پوستر دیواری به بازار هستیم. صنعت کاغذ دیواری، یک صنعت 500 ساله است؛ ولی به واسطه خلاقیت و نوآوری کارشناسان و تولیدکنندگان، شاهد رونق مداوم این صنعت و اوج گرفتن آن در سالهای اخیر بودهایم.